Ho! - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Ho! - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Ho!

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

16 Augustus 2012 | Ghana, Nkoranza

Hoi allemaal!

De eerste anderhalve week van onze reis zit er alweer op. Het is leuk om terug te zijn Ghana, maar het is geweldig om terug te zijn in Ho!

Het was een rit van ruim 12 uur om van Nkoranza naar Ho te gaan, maar het lukte in 1 dag en dat is al meer dan verwacht. Zodra ik de weg weer herkende en de volta rivier in zicht kwam heb ik non-stop met een smile in de bus gezeten. Het voelt gewoon zo goed om hier terug te zijn! Bij het vallen van de avond reden we Ho binnen en na eventjes wachten werden we opgehaalt door een goede vriend, Eric. We hadden geen idee waar we wilden slapen, maar Eric wist een goed budget hotel aan de rand van het centrum.

Gister hebben we eerst rustig uitgeslapen en daarna een ontbijtje genuttigd bij het zeer vertrouwde White House. Het is er geen steek veranderd (behalve dat de aap er niet meer is)! Dat kun je van de rest van Ho niet zeggen, er zijn heel wat kerken bijgekomen, er is een echt pizza restaurant met heerlijke pizza's, er wordt een universiteit gebouwd en Freedom Hotel heet nu Bob Coffie Hotel en de prijs om er te zwemmen is gestegen van 4 naar 10 cedi!

Na ons ontbijtje ben ik langs gegaan bij het kraampje ernaast waar ik heel vaak beltegoed kocht. Wat denk je, ze herkent me nog vaag! (have you been here before..?) Dat had ik nou ook weer niet verwacht, al herkende ik haar wel.
's Middags was het tijd om langs me oude gastgezin te gaan. John wist al dat ik langs zou komen en zat me bijna op te wachten. Hij was zo blij en gaf meteen een dikke knuffel. Voelde me er echt welkom:) De jongens waren wat verlegen, maar kwamen uiteindelijk wel los. Er is inmiddels een vierde zoontje geboren en hij lijkt echt ontzettend op Ema! Ondanks dat de laatste me niet herkende, vond hij het wel leuk om bij Myrna en mij te zitten. Hij doet precies zijn oudere broer Micheal na, heel schattig om te zien! Gisteravond nog een drankje met John gedaan en vanavond zijn we uitgenodigd voor het eten.

Eind van de middag was er nog tijd om langs 48/Airfield school te gaan. Deze school is gebouwd toen ik er de vorige keer was en ik was nieuwschierig wat er van is geworden. Helaas is het vakantie, dus er waren geen mensen. Het slecht nieuws is dat een van de deuren is opengebroken, omdat er mensen zijn die de school nu als slaapplaats gebruiken. Het voordeel ervan was dat we in een van de klaslokalen konden kijken. Het deed me erg goed om te zien dat alle mooie schilderingen van het alfabet enz er nog steeds zijn. Er hangen grote schoolborden die beschreven zijn en in de ruimte staan ontzettend veel bankjes en tafeltjes, wat er hopelijk op wijst dat er veel kinderen naar school komen. De ruimte om de school heen is erg verzorgt voor Ghanese begrippen en sommige delen van de oude school zijn gesloopt of worden nu opgeknapt.
Als laatste hebben we nog een klein rondje gereden in het lepradorp waar we vaak wonden kwamen verzorgen (wat nog steeds gedaan wordt door andere vrijwilligers). Er is inmiddels een keuken en een kleine clinic waar mensen voor medische zorg terecht kunnen, ongelofelijk hoe het daar is vooruit gegaan!

Vanochtend zijn we langs een soort fabriekje gegaan waar ze batiq stoffen maken. Altijd leuk om te zien hoe ze die lappen stoffen kleuren en bestempelen. Myrna heeft er in ieder geval een mooie stof aan overgehouden! En nu zitten we dan in het bekende vodafone internet cafe. Hier heb ik zoveel uur doorgebracht, dat het niet kon ontbreken tijdens deze trip naar Ho.

Waarschijnlijk gaan we zaterdag weer terug naar Nkoranza, waar we maandag starten met onze stage. Meer daarover in mijn volgende blogs!

Liefs, Do

  • 16 Augustus 2012 - 15:36

    Noor:

    Leuk om te zien wat er daar allemaal is veranderd :) en dat ze je nog kennen natuurlijk! x

  • 16 Augustus 2012 - 17:56

    Marleen:

    Ha Do! Wat fijn om iets van je te lezen. Ontzettend leuk dat je terug bent gegaan naar Ho en dat je Eric hebt gezien. Ze zijn dan zeker op de goede weg als de school en het medisch centrum zo is vooruit gegaan in een paar jaar. Morgen nog een fijne dag in Ho gewenst en succes met het begin van je stage! x Mleen

  • 16 Augustus 2012 - 18:39

    Claudia:

    Ha Do,
    Het moet vast ontzettend leuk zijn je oude plekkie terug te zien en oude vrienden te ontmoeten. Heeeeeel veel plezier daar. En voor later, goede feis terug naar Nkoranza.

    Claudia

  • 16 Augustus 2012 - 19:44

    Lotte:

    He Do,
    Wat leuk dat alles zo herkenbaar was en de mensen van je gastgezin weer te zien! Leuk ook dat het zo vooruitgaat. Geniet nog van een dagje Ho! Want maandag gaat het echte werk beginnen!!
    xx Lotte

  • 17 Augustus 2012 - 00:00

    Kristel:

    Hee Do!
    Wat super dat je in Ho bent en wat klinkt het daar goed! Dat was zeker een bijzondere ervaring om weer terug te zijn daar, bij het gastgezin(wat zijn de kids groot geworden en Ema lijkt zooo op John!), bij airfield, vodafone(daar hebben we heeel wat uurtjes doorgebracht) en het lepradorp. Ik hoop dat je enorm hebt genoten in Ho en dat je Myrna hebt kunnen laten zien waar je het de vorige het zo naar je zin hebt gehad! Veel succes met je stage die aankomende week begint en ik kijk al uit naar je nieuwe blog.


    Liefs Kris en Pim

  • 23 Augustus 2012 - 11:42

    Japke:

    Hoi Do!!
    Hoe leuk om daar terug te zijn, toen je me vorig jaar vertelde over je avontuur in Ghana begon je al te glunderen, dus ik kan me voorstellen hoe groot je glimlach nu was!!
    Ik ben jaloers, zo heb ik ook al altijd terug willen gaan naar mijn plekje in Vietnam, wie weet zit dat er ook in. Nu eerst dit avontuur!!
    Hoop dat jullie periode daar weer net zo veel mooie verhalen oplevert!!
    Geniet ervan, en super veel succes en plezier tijdens de stage, ik kijk uit naar de volgende verhalen en foto's!
    Liefs vanuit de Filipijnen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 35245

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: