Terug in Ghana - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Terug in Ghana - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Terug in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

09 Augustus 2012 | Ghana, Nkoranza

Bij deze de eerste blog vanuit Ghana! Onze reis is helemaal goed gegaan, na een dagje vliegen en een dagje bus kwamen we aan in Nkoranza. Hier vonden we al snel de plaats van bestemming, de Hand in Hand Community.

De volgende ochtend was het al vroeg dag aangezien de haan om kwart over zes voor ons raam begon te kraaien en er al flink wat leven in de community was. Na een erg frisse douche, zijn we de community gaan verkennen. Ondanks dat er aardig wat mensen leven is het er erg overzichtelijk. Wel werden we met namen en gezichten overspoeld, maar langzaam aan begin ik er al steeds meer te kennen. De kinderen zijn meestal hartstikke leuk en een aantal proberen je meteen te strikken voor hun favoriete bezigheden. Zo is er bijvoorbeeld Moses, die non-stop naar je toekomt en alleen maar bicycle bicycle weet uit te brengen en dat houdt hij gerust de hele dag vol als je hem zijn zin niet geeft!
Tot nu toe hebben we nog geen vast programma gehad en hebben we vooral meegekeken en wat geholpen bij de fysiotherapie. Zodra onze stage start zullen we in de ochtend een programma krijgen voor special attention (1 op 1 begeleiding) en een kind wat we standaard zullen helpen met eten. Met dat laatste heb ik al ervaring opgedaan en kan zeggen dat het snel went om kinderen met je handen eten te geven. De middag zijn we straks vrij om aan onze stage te werken.

Het vrijwilligershuis is een rustig stekkie in een hoekje van de community waar we lekker even kunnen bij tanken. Myrna en ik delen een prima kamer. Daarnaast is er een overdekt terras, keukentje, eetkamer, wc en douche. De laatste is enorm en in de openlucht. Geen enkel probleem, behalve dat het gemiddeld zo’n 23 graden is ’s ochtends, er een windje staat en het water ijskoud is. Je wordt er in ieder geval goed wakker van zullen we maar zeggen.

Ondanks dat Ghana bekend terrein is, moet ik een beetje wennen. Het is even schakelen naar de Ghanese cultuur en het accent. Mannen die je graag een taxi ritje aansmeren en kinderen die vrolijk naar je zwaaien, dat is in ieder geval hetzelfde gebleven.

Al bij al ga ik me hier bij Hand in Hand denk ik wel thuis voelen. Wordt vervolgt!

Liefs, Dorianne

Ps. Mijn slangen fobie komt momenteel niet heel goed uit, want er zijn veel jonge vogels, waardoor ze niet alleen op de grond kunnen zitten, maar ook in de bomen. De laatste paar weken zijn er al drie gevonden en dat stelt mij nou niet bepaald gerust.. Als we naar de wc gaan moeten we via buiten en ’s avonds blijf ik het eng vinden.. Hopelijk wordt dit deel van mijn blog niet vervolgt!

  • 09 Augustus 2012 - 22:29

    Noor:

    Leuk Do! Ook alweer gewend aan het eten daar? Succes en veel plezier!

  • 09 Augustus 2012 - 23:27

    Maaike:

    Haha, vooral de Ps. maakt mn dag.
    Succes daar!!

  • 10 Augustus 2012 - 12:30

    Marloes :

    Hee Do!

    Klinkt goed! Is de omgeving en de sfeer een beetje vergelijkbaar met Ho? Heel veel succes daar! xx
    Ps. Ik had je nog willen waarschuwen voor de slangen, toen je vorige week vertelde dat het regentijd is. In Nepal hadden ze ons ook helemaal bang gemaakt, maar wij waren net voor de regentijd weg. Je schijnt veel lawaai te moeten maken haha ;)

  • 11 Augustus 2012 - 13:34

    Marleen:

    Ha Do,
    fijn dat je goed bent aangekomen!
    Al lekker fufu gegeten? Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende blog!x

  • 11 Augustus 2012 - 16:32

    Claudia:

    Ha Do,

    Goed te horen dat jullie goed zijn aangekomen en al een beetje gewend zijn. Ik begrijp van Myrna dat jullie dinsdag naar Ho vertrekken. Vast leuk voor je om weer even naar je oude stekkie te gaan.
    Heel veel plezier daar!

    En pas op voor de slangen en ander ongedierte (;


  • 12 Augustus 2012 - 12:53

    Lotte:

    Heej Do,
    Wat een leuk eerste verhaal. Ik ben blij dat je goed bent aangekomen en dat alles tot nu toe goed verlopen is. Fijn dat je je al een beetje thuis voelt!
    Ik moet zeggen dat die slangenfobie erg bekend voorkomt, heb ik ook. Haha en in Australië zater er ook nogal wat, gelukkig niet gezien. Wel een college over gehad.
    Dus misschien niet heel onhandig om te weten wat je moet doen als er iemand een slangenbeet heeft, mocht het voorkomen:
    Leg een drukverband aan, zo strak mogelijk (altijd richting het hart, na de gebeten plek afgedenkt te hebben) en immobiliseer het deel (meestal been) door er een stok/plank aan te binden... en eigenlijk zo snel mogelijk naar het ziekenhuis...
    Ik heb daar ook gehoord dat het heel weinig voorkomt dat slangen bijten, je moet hard en druk gaan praten, dan gaan ze vanzelf weg!
    Hoop dat je met deze tips de slangenfobie overwint:D:D
    Heel veel succes verder!!

    xxx Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 35242

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: