Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Irkutsk

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

19 Juni 2014 | Rusland, Irkoetsk

Alweer een update? Ja nog even snel iets over Irkutsk voordat ik over 2,5uur echt op de trein naar Mongolie stap.
Gisteravond was er helemaal niemand in het hostel, behalve een andere gast. Een beetje vreemd vond ik het wel, maar het bood ook mogelijkheden. Had de computer mezelf toegeeigend en die hele lange blog geschreven natuurlijk. Ondertussen het pinkpop optreden van Chef' special aan en ik had een prima avond!

Vanochtend was ik lui en heb op mn dooie gemakje spullen gepakt. Daarna wat advies gevraagt over de leuke plekken in Irkutsk om de stad te gaan verkennen. Ik begon op het Kirova plein, wat eigenlijk meer een park is met op een hoek drie kerken bij elkaar. Al snel had ik mijn portie kerken wel gehad en heb ik even langs de rivier in het zonnetje gezeten. Vervolgens weer naar het park op het Kirova plein gegaan wat trouwens erg mooi is! Het leek er wel op dat de gemeente bezuinigd op grasmaaien. Dat had ik niet moeten denken, want toen ik er een broodje ging eten en wat ging lezen, je raad het al, kwam er iemand met een bosmaaier om het gras kort te wieken. Vervolgens Lenin straat afgelopen om zo wat meer van het centrum te zien. Het leuke aan Irkutsk is dat er bij veel grote/mooie gebouwen en pleinen een bord staat met informatie, zowel in Russisch als Engels! Toch leuk om wat meer achtergrond informatie te krijgen.
Inmiddels begon het te regenen, dus toen ik bij een winkelcentrum kwam werd het tijd voor een kopje koffie. Bij een Ierse pub hadden ze zowaar echte koffie, niet het oplosspul wat hier gebruikelijk is. Mijn boek er weer bij gepakt en lekker een poosje zitten lezen. 'Rusland voor gevordenen' van Jelle Brandt Corstius is trouwens echt een aanrader! Veel is ook voor mij onbekend terein, maar hoe hij dingen beschrijft is echt leuk lezen.
Na een poosje het winkelcentrum, wat erg op toeristen is gericht, doorgelopen. Het zag er een beetje pretparkachtig, lees nepperig, uit. Eigenlijk te mooi voor wat ik tot nu toe in Rusland gezien heb. Er waren wel veel leuke winkeltjes en heb maar een jurkje als souvenier gekocht. In het hostel had iemand mij een Russisch restaurantje aangeraden met een echte 'Sovjet-sfeer'. Het was nieuw, maar oude stijl ingericht. Zag er erg sjiek uit, maar 12euro voor een voor- en hoofgerecht plus drankje is niet heel duur.

Over het algemeen heb ik me goed vermaakt hier in Rusland. Zelf vond ik Irkutsk een leukere stad dan Moskou. Iets minder druk, maar vooral relaxter. De mensen lijken minder gestresst en zijn wat toegankelijker voor mijn gevoel. Buiten de grote wegen zijn veel straten onverhard, waardoor het af en toe wel wat stoffig kan zijn. Wat me hier opviel was dat sommige auto's het stuur links en andere rechts hebben zitten. Schijnt iets te maken te hebben met de import uit Azie. Ondanks de stugge reputatie van de Russen, die deels echt wel waar is, waren er altijd wel mensen die me de weg konden wijzen of wilden helpen. Het is hier gewoon niet gebruikelijk om mensen op straat aan te kijken of gedag te zeggen. Soms was ik daarin een beetje koppig en in Listvyanka was er een oma die dat wel leuk vond en in zeer gebrekking Engels vroeg ze of ik uit Engeland kwam. 'No, from Holland' was al een te ingewikkeld antwoord, maar vond het wel grappig dat ze het probeerde.

Tot zover Rusland, op naar Mongolie!

Liefs, Do

  • 20 Juni 2014 - 14:28

    Gerrie Ten Broeke:

    Hoi Dorianne, alles goed met je, zo te lezen wel, super meissie wat je nu weer aan het ondernemen bent, maar het gaat je allemaal goed af. Hoorde van Dick en Dorien dat je zo verkouden bent is dat al over nu, hopelijk wel voor je want dat kan de pret wel een beetje drukken. Zijn de hostels druk waar je nu bent of valt het allemaal wel mee? Voor 12 euries een voorgerecht en hoofdgerecht is niet duur, was het in Moskou ook redelijk te betalen? Het verslag van Irtusk is leuk grappig over dat groeten.
    Zo zie je maar weer elk land heeft zijn eigen gewoontes.
    Nog heel veel plezier!! Lieve groet Gerrie

Tags: Irkutsk, Rusland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 35214

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: