Nha Trang – HCMC – Mekong - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Nha Trang – HCMC – Mekong - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Nha Trang – HCMC – Mekong

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

29 Juli 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad


Na mijn nachtje hotel in Pleiku moest ik vroeg mijn bed uit om de bus naar Nha Trang te halen (5.30u). Het stormde gigantisch, dit keer naast veel regen ook hele harde wind. Gelukkig was die wind grotendeels gaan liggen tegen de tijd dat ik vertrok. Ik had besloten met een lokale bus te reizen, aangezien ik toch op de Vietnamese tour was. Vaak worden de toeristen hier in de duurdere slaapbussen gezet, omdat het voor ons veels te zwaar zou zijn om in een lokale bus te reizen.. Dat viel gelukkig reuze mee! Had het geluk vooraan een plekje bij het raam te krijgen, waardoor ik in ieder geval niets onder mijn voeten gepropt kreeg. Nog wat geslapen en de rest van de tijd naar buiten gekeken tot de 9uur om waren. Van een grijs regenachtig vertrekpunt was ik aangekomen in een zonnig vakantieoord!

Nha Trang bleek heel toeristisch te zijn en overspoelt met Russen. Zelfs de foldertjes op straat en menu kaarten waren vaak in het Russisch! Het strand met de vele parasolletjes, ligbedden en palmbomen roept echter wel meteen een vakantie gevoel op, mij hoor je niet klagen;)
De volgende dag heb ik heerlijk genoten van de luxe in een spa. Het begon met een modderbad, lekker glibberen en jezelf ondersmeren. Verder gezwommen, een massage gehad en naar de sauna geweest. Mijn dag afgesloten met een wandelingetje langs het strand en een heerlijk drankje in een luxe tent. ‘s Avonds vertrok ik alweer naar mijn volgende bestemming, Ho Chi Minh City (HCMC). Het hostel was vergeten de taxi te bellen om me naar het station te brengen, maar aangezien mijn trein een uur vertraging bleek te hebben leverde dat geen problemen op. Na een nachtje in de (vertrouwde) trein, kwamen we om 6.00u aan.

Eerst maar naar het hostel gegaan om mijn bagage te droppen. De rest van de dag heb ik de stad verkent. Een wandeling gemaakt langs alle mooie gebouwen en het oorlogsmuseum bezocht. Het laatste was best heftig. De foto’s spreken voor zich en de verhalen maken het niet beter. Nog nooit heb ik zoveel mensen met tranen in hun ogen door een museum zien lopen. Om alles te laten bezinken een kop koffie gaan drinken en de rest van de dag heb ik uiteindelijk weinig meer gedaan dan een boek lezen.

Er was nog een plek die ik echt wilde bezoeken voordat ik Vietnam ga verlaten, de Mekong Delta. Dit heb ik gedaan met een van de vele touren die Vietnam rijk is. De eerste dag hebben we verschillende kortere boottochtjes gemaakt en vele klein fabriekjes en ondernemingen gezien. Voelde een beetje als dagopvulling, zeker toen we een slecht muziek optreden kregen van drie oude mannen met valse instrumenten. Het ergste was echter dat we ergens mierzoete honingthee zaten te drinken en er opeens op een paar meter afstand van mij een mega grote python uit een zak werd gehaald. Ik flipte hem compleet en ben zo snel mogelijk naar de andere kant van het terras gevlucht. Hij was zogenaamd tam en veel mensen hebben het beest rond hun nek gehangen, maar ik blijf het de meest enge beesten op aarde vinden. Een boottochtje over een kleine vertakking van de Mekong rivier was wel heel leuk en had van mij wel langer mogen duren. De Mekong rivier zelfs is echt heel erg groot/breed en er zijn zelfs meerdere eilandjes in de rivier waar mensen leven. Het landschap staat vol met palm- en bananenbomen en er zijn veel drijvende viskwekerijen. ‘s Avonds sliep ik met vijf andere meiden in een homestay, wat meer een lodge in een dorpje bleek te zijn. De familie had allemaal tweepersoonskamers met eigen badkamer in de tuin gebouwd. Het avondeten was wel heel erg goed, naast de rijst met boontjes en tofu konden we namelijk zelf verse loempia’s maken. Gevuld met noedels, vis, sla en rauwkost was dat erg lekker! De vis(dip)saus hier is ook echt verrukkelijk, die moet ik thuis zeker een keer gaan maken;) De avond afgesloten met rijstwijn, wat meer pure rijstalcohol is. Had zat in zakjes waar ze gewoon een eetstokje doorheen staken om het in de glaasjes te kunnen gieten. Door het eetstokje precies in het gaatje te stoppen lekte het zakje niet eens, slim systeem. We hebben ons echter gedragen en maar twee shotjes op, de volgende ochtend mochten weer op tijd ons bed uit.
De floating market stond namelijk op het programma en die is er alleen ‘s ochtends vroeg. Het komt neer op een hoop boten die op het water vanalles verkopen, met name groenten en fruit. Voor op de boot staat een grote bamboe stok met daaraan de waren die ze verkopen, zodat je alles makkelijk kunt vinden. Het was leuk om te zien, maar had het idee dat we eigenlijk al te laat waren om de grote handel te kunnen zien. Vervolgens nog een rijstnoedelmakerij bezocht, wat best leuk was om te zien. Bij de laatste stop voor vertrek werden we voor een uur gedumpt bij een fruitplantage, met de mededeling dat je fruit of gegrilde kikker, slang of rat kon kopen om eens te proberen. De rondleiding over de fruitplantage die was beloofd kregen we echter niet. Het fruit was gelukkig lekker en ook nog rat geprobeerd, wat eigenlijk best goed smaakte! Iemand anders bestelde ook nog slang, maar omdat het vlak voor vertrek was, werd het take away snake:P De huid zat er echter nog om en het bleek niet heel lekker te zijn, dus heb het aanbod om te proeven maar afgeslagen.

Mijn laatste dag in HCMC heb ik de Cu Chi Tunnels bezocht. Tijdens de oorlog leefden de mensen in deze tunnels om zichzelf tegen de Amerikanen te beschermen. Ze waren super smal, bizar dat daar mensen langere tijd geleefd hebben. Daarnaast kregen we vele booby traps te zien die de Vietnamese hadden gebruikt tegen de Amerikanen. De gids vertelde er over alsof het grappige uitvindingen waren, dus dat was een beetje jammer. Wel wat leuke mensen leren kennen en na de tour samen geluncht bij de grote markt van HCMC. Daarna nog wat geshopt en naar de 49e verdieping van de Bitexco tower gegaan voor een mooi uitzicht over HCMC in het donker. Voordat ik het wist was mijn laatste dag alweer voorbij!

Vanochtend wat laatste dingetjes gekocht en nog een keer noedelssoep gegeten, vanmiddag vlieg ik terug naar huis! Het is een mooie reis geweest van 7 weken, 4 landen, meer dan 11875km over land en ontmoetingen met vele mensen uit vele landen. Heb van begin tot het einde genoten en ben vele ervaringen rijker:) De reis zit er helaas op, maar het is ook fijn om iedereen in Nederland weer te zien!

Liefs, Do

  • 29 Juli 2014 - 09:46

    Nell:

    Goede reis! En wie weet zien we je vrijdag wel!

  • 29 Juli 2014 - 22:20

    Cas En Annelies Heeneman:

    Dorianne wat een mooie reis !
    Wil je ons nog eens op komen zoeken?

    Cas en Annelies

  • 02 Augustus 2014 - 21:11

    Gerrie:

    Lieve Dorianne, wat een super verhaal heb je weer geschreven geweldig hoor meissie. Wat een km heb je af gelegd, een reis om levenslang over te kunnen praten over alles wat je beleefd hebt en mee gemaakt. Denk dat wij in Nederland niet voor kunnen stellen hoe alles er daar in Vietnam er echt uit ziet, dat moet je met eigen ogen kunnen bekijken, zoals in jouw verhaal verteld wordt over het museum, denk dat er in de oorlog veel gebeurd is waar de honden geen brood van lusten en dat daarom een ieder nu verdrietig is als je alles zo in een museum ziet en je de rest van de dag nodig hebt om bij te komen. Fijn voor je dat je weer gezond in Nederland bent en Dick en Dorien zullen helemaal blij zijn-). Dorianne wens je heel veel succes met jouw studie/werk en hoop dat alles gaat zoals je voor ogen hebt, maar dat gaat jou zeker lukken als je deze reis helemaal in je uppie maakt, dan kan er weinig mis gaan in de plannen welke je hebt qua werk en studie. Lieve groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 2609
Totaal aantal bezoekers 35219

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: