Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Moskou

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

12 Juni 2014 | Rusland, Moskou


Na heel wat maanden voorbereiding is afgelopen maandag mijn reis begonnen! Van Amsterdam naar Riga gevlogen en na een korte overstap in Riga kwam ik half negen lokale tijd aan in Moskou, mijn eerste bestemming.
Ik had uitgezocht hoe met het openbaar vervoer bij het hostel te komen en was dan ook niet van plan om een dure taxi te nemen. Natuurlijk zijn er wel taxichauffeurs die het proberen, maar een was zelfs zo vriendelijk om me de richting van het station te wijzen toen hij begreep dat ik echt geen taxi ging nemen. Na een rit van ongeveer een half uur kwam ik aan in Moskou centrum. De metro van Moskou is een stuk ingewikkelder dan de trein, alles in het Russisch! Kortom, totaal niet te begrijpen. Het Engels van de Russen laat nogal wat te wensen over, maar gelukkig waren veel mensen wel behulpzaam. Beetje jammer dat ik door vijf mensen, vijf verschillende kanten ben opgewezen! Uiteindelijk heb ik de juiste metro gevonden en na een blokje om heb ik ook het hostel gevonden. Wel eerst nog door een hulpvaardig meisje naar het verkeerde hostel geloosd, maar een kleinigheidje hou je. Het ontvangst was erg vriendelijk en ik was blij dat ik mijn backpack na het lange ronddwalen bij de metro van mn rug kon halen! De receptioniste vind het erg dapper dat ik in mijn eentje met de Trans-Mongolian wil gaan reizen, dus ben benieuwd waar ik aan begin!

De eerste dag in Moskou begon rustig met het halen van wat geld en boodschappen. Mezelf even ingelezen over het Kremlin met een cappuccino, al vroeg ik me af of er uberhaupt wel koffie in zat of dat het gewoon warme melk was. Na mijn problemen met de metro, lopend de stad verkent en naar het Kremlin geweest. Daar de Armoury Chamber bezocht, een uitstalling van allerlei historische dingen. Met name veel goud, diamanten en kitsch. Wel leuk om even door heen te lopen, maar de audiotour van 1,5uur leek me toch echt te lang. Het Kremlin zelf is een ommuurd terein met verschillende gebouwen. Van onder andere kerken en overheidsgebouwen. Bij de laatste mocht je niet te dicht in de buurt komen, anders ging er een norse bewaker kei hard op een schel fluitje blazen. Wel mooi om te zien hoe iedereen daar iedere keer weer van schrok! Inmiddels was het gaan regenen en leek het me beter even een powernapje te gaan doen. In het hostel raakte ik aan de praat met twee Amerikaanse meiden en een Finse jongen en samen zijn we wat gaan eten. We gingen naar een soort zelfbedieningsrestaurant met typisch Russisch eten. Een van de Amerikaanse meiden had negen maanden les gegeven in Moskou, dus daar hadden we een goede gids aan!

Dag twee heb ik erg veel gelopen. Aller eerst naar een grote kathedraal. Even rustig rondgekeken, want naast groot was hij ook erg mooi om te zien. Daarna via een brug en een dikke omweg naar het Rode Plein gelopen. Ik liep namelijk lekker langs de rivier, tot ik ontdekte dat ik helemaal nergens meer kon oversteken en weer helemaal terug moest om uiteindelijk bij de St. Basil Kathedraal te komen, bij de meeste mensen wel bekend om de vele bont gekleurde torens. Na de lunch besloten om nog een gokje met de metro te wagen. Sommige stations zijn namelijk heel erg mooi, inclusief schilderingen en kroonluchters. Dit omdat de stations in de koude oorlog mede moesten dienen als schuilkelders. Met een Engelse en Russische metrokaart naast elkaar zie je soms toch wat overeenkomsten en lukte het me zelfs zonder te vragen op de juiste bestemmingen aan te komen! (een klein beetje trots ben ik wel)

Naar een park geweest, maar het waaide eigenlijk te hard om daar lekker te kunnen zitten. Na een wandelingetje ben ik daarom weer naar de stad terug gegaan om de meest toeristische straat van Moskou af te lopen. Meer dan souvenier winkeltjes en dure restaurantjes was er eigenlijk niet. Het is me sowieso opgevallen dat in Moskou de mensen er of heel erg netjes of heel slonzig bij lopen. In het centrum ben ik alleen maar dure merkwinkels tegen gekomen. En nu ik er bij nadenk, niet eens een H&M!

Tot nu toe heb ik me in ieder geval goed vermaakt, al ben ik natuurlijk nog maar net onderweg. Morgen gaat mijn Trans-Mongolian avontuur echt beginnen en stap ik voor vier dagen op de trein!

Liefs, Do

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 35242

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: