Aflao, yevu en kinderen - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Aflao, yevu en kinderen - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Aflao, yevu en kinderen

Door: Dorianne

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

05 Januari 2010 | Ghana, Ho

Hoi allemaal!

Weer een blog vanuit Ghana.

Zondag heb ik een dagtrip gemaakt naar Aflao. Een kustplaats aan de grens met Togo.
Het plan was om samen met Noriqo te gaan. Maar Eric en Filip hadden hetzelfde plan. Uiteindelijk zijn we met z'n allen gegaan en gingen ook Emma (een andere vrijwilligster) en Randy (de 4-jarige zoon van Eric) mee. Eric stelde zijn auto ter beschikking wat erg fijn was, dan hoeven we niet opgepropt in een trotro (een busje waarvan iedere vierkante centimeter wordt benut) te reizen.

Na meer dan 2 uur rijden over een niet altijd even goede weg (de internationale weg naar Togo is zelfs deels niet geasfalteerd), namen we eerst een kijkje bij de grensovergang. Leuk om te zien, maar naast de drukte niet heel bijzonder.

Vervolgens naar het strand, wat niet wit was, maar er stonden wel palmbomen en er lagen van die langwerpige houten boten. Na een drankje de stad ingegaan om wat te eten. Het was alweer half 4 en niemand had geluncht. Terug op het strand eiste een man 1 ghanese (dat zeggen ze er hier altijd bij:S) cedi per persoon, omdat het zijn strand zou zijn. De grootste onzin, want niet een zwart persoon betaalde. Alleen omdat we blank zijn (op Eric en Randy na) willen ze geld. Als blanke wilt iedereen sowieso je wat verkopen of gewoon weg wat van je hebben. In Aflao vond ik het nog erger dan in Accra of Ho, misschien omdat het kleiner is? Je hoort in ieder geval vaak yevu, yevu! (blanke). Als kinderen het doen is het meestal wel grappig, even zwaaien en ze zijn helemaal blij, maar vanaf ongeveer 14 jaar worden ze vervelend.
Om terug te komen op het strand, we hebben (uiteraard) niet betaald en zijn naar een ander strand gegaan. Het strand lag zo'n anderhalve meter hoger dan zee en liep vrij schuin af waar de zee begon, best apart. Het was wel een mooie plek om van de zee te genieten, ook al was het al bijna donker. Echt een duik heb ik niet genomen. Schijnbaar vond de zee dat een beetje flauw, want er kwam een grote golf die helemaal tot aan de bovenste rand van het schuinoplopende strand kwam en ons overspoelde. Toen maakte het allemaal niet meer zo veel uit, we waren nat en zaten helemaal onder het zand. Dus gingen we wat verder dan pootje baden. Echt zwemmen kon niet, want er waren soms hele grote golven en de stoming was sterk.
Het was wel een heel druk strand en er was veel muziek. Als afsluiter nog een drankje gedronken, terwijl er een aantal kinderen om ons heen hingen.

Een van de kinderen was een jongen van 10 jaar, en dat straalde zijn gedrag ook uit, maar hij had de lengte van een 4-jarige. Hij miste zijn handen en had maar een voet. Ondanks dat kon hij het beste dansen van allemaal! Na zo'n dag met plezier brengt zoiets je wel weer terug naar realiteit. Je ziet regelmatig mensen met een handicap, maar dit was het eerste kind dat ik zag wat zo ernstig gehandicapt was.

Kinderen kunnen heel leuk, vervelend en lief zijn, maar ook ontzettend eerlijk en dat maakt ze zo leuk.
Zo hebben er al een aantal kinderen gevraagt of ik misschien een jongen was. Ik draag namelijk geen oorbellen en ieder meisje in Ghana krijgt al op jonge leeftijd gaatjes. Een volwassene zou zoiets nooit vragen.
Ook mijn broertjes zijn hartstikke eerlijk. Breng ik niets voor ze mee als ik naar de stad ben geweest, dan zeggen ze gewoon dat ze het stom vinden. Breng ik wel wat mee, dan zijn ze ook heel eerlijk en wordt ik bijna dood geknuffeld. Emmanuel, de jongste, kan heel lief zijn. Zijn grootste hobby's zijn echter veel herrie maken en op de knopjes van de tv drukken..:P

23 Januari heb ik een bruiloft. Mijn gastouders gaan trouwen en me gastmoeder waarschuwde me vast dat er veel mensen komen. Ben benieuwd, tegen die tijd volgt er vast een blog;)

Verder niets bijzonders, ga wat foto's plaatsen van het strand.

Liefs, Dorianne

  • 05 Januari 2010 - 18:44

    Marleen:

    Hey Do,

    leuke foto's zeg! Ik dacht ook dat Ghana een spierwit strand zou hebben.

    hahaha Dat ze denken dat je een jongen bent! Daar zouden ze in Nederland nooit opgekomen zijn.

    Gezellig dat je met andere vrijwilligers op pad gaat.
    Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen!

    xx Mleen

  • 05 Januari 2010 - 18:50

    Lotte:

    Hoi Do,
    Wat een ontzettend mooie foto's weer:D echt leuk! kunnen wij ook een beetje van Ghana genieten:P Zo te horen vermaak je je nogsteeds goed en natuurlijk zal ik je volgende blog ook weer lezen;)
    xx Lotte

  • 05 Januari 2010 - 19:21

    Eva:

    Hee Dorianne,
    Leuk om te kunnen zien wat je meemaakt in Ghana. Je schrijft het ook heel leuk:). Het moet wel echt een cultuurschok zijn als je daar komt! Vooral dat met die geit, haha. Maar je lijkt het naar je zin te hebben, dus dat is mooi. Hier in NL mis je geen bijzondere dingen. Maar volgens mij mist Maaike jou wel!

  • 06 Januari 2010 - 02:14

    Noor:

    Joehoe ;)
    Die foto van het strand bij zonsondergang is supermooi!! En weer leuk om een update te lezen van je ervaringen natuurlijk :D
    x

  • 06 Januari 2010 - 18:17

    Gerda:

    we volgen je verhalen op de voet, leuk dat je zo veel en vaak schrijft!
    geniet van al je avonturen.
    groetjes uit opheusden

  • 06 Januari 2010 - 19:21

    Kristel Van Den Acker:

    Hoi Dorianne,

    Leuk dat ik je nieuwe achterbuurmeisje wordt haha! Het is hier in Nederland alleen maar sneeuw, dus ik kijk uit naar de warmte. In ieder geval, dat zeg ik nu! Bedankt voor de tip, nog meer tips? Ik vind het nu toch wel erg spannend worden, maar ik heb er ook erg veel zin in. Ik las net dat je op 23e een bruiloft hebt, weet je toevallig of je achterburen(mijn gastouders dus) ook uitgenodigd zijn? Lijkt me geweldig om zoiets mee te maken daar! Heel veel plezier nog en lijkt me leuk om je daar te ontmoeten!

    Groetjes Kristel

  • 08 Januari 2010 - 22:29

    Marloes:

    Wat een mooie foto's!

  • 09 Januari 2010 - 00:42

    Bas:

    Arme jij, morgen niet eens zon!

    Hier is het bewolkt, sneeuwt het en is de gevoelstemperatuur -16, HA nu jij weer.

    :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 35233

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: