Oud en nieuw - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Oud en nieuw - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Oud en nieuw

Door: Dorianne

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

02 Januari 2010 | Ghana, Ho

Gelukkig nieuw jaar!!

Hoop dat iedereen goed oud en nieuw heeft gevierd. Ik heb de oliebollen wel gemist moet ik zeggen.

Op oudjaarsdag ging ik 's ochtends met medische vrijwilligers op outreach. Eric, de begeleider van Projects Abroad, nam ons eerst mee naar een gebouw in de stad, volgens mij werden er baby's en kleine kinderen gecontroleerd en geholpen. Er waren echter geen kinderen, want het was marktdag en dan gaat iedereen naar de markt.
Dus werd er besloten om naar een dorpje net buiten de stad te gaan. Er waren vooral oudere mensen en kinderen. Er stonden veel nieuwe huizen, niet heel groot, maar toch. De meesten waren echter leeg, op een paar matten om op te slapen na. Veel oude mensen hadden misvormde voeten met hele grote wonden, maar een behandeling is voor hun echt niet te betalen. Dus deden wij dat voor hun. Eigenlijk kon je het moeilijk voeten noemen. Het waren ovale stompen met soms nog een paar tenen. Volgens mij kwam het door te veel staan en slechte verzorging. Ook was de bloedsomloop in de voeten heel slecht, waardoor de wonden die ze hadden niet genezen. Soms lag de hele onderkant van de voet open. Eric verzorgde de voeten en wij als onervaren vrijwilligers mochten alles aangeven en verband knippen. Niet heel boeiend werk, maar je ziet op zo'n ochtend veel meer dan dat je gewoon op school werkt.

Op de terug weg gingen we bij een ander dorp langs waar Emma, een van de vrijwilligers, veel voor een familie had gedaan. Deze mensen waren echter zo dankbaar dat ze Emma een levende kip wilde geven. Ze hadden helemaal niets, leven in een hutje en toch willen ze het geven. Emma kon het echt niet aannemen, waar de familie eerst boos om was, maar later begrepen ze het wel. Best een lastige situatie.

Als afsluiter gingen we wat drinken en friet eten bij The White House. De uitgaansgelegenheid van Ho, een soort cafe met restaurant.

Ghanezen vieren oud en nieuw in de kerk. Ik was er al vroeg, want de pastoor had gevraagt of ik een film kwam kijken van de outreach die ze hadden gedaan naar een dorp om arme mensen kleren te doneren. Na een uurtje wachten begon de film eindelijk. Hij was in Ewe, dus was er een vrouw die het voor mij ging vertalen, heel aardig. De film was echter niet zo boeiend. Eerst zie je een hoop gepreek, daarna het uitdelen van de kleren (en dus een grote dringende mensen massa)en tot slot danken ze de Heer. Dat bleek echter de film van vorig jaar en de film van dit jaar volgde daarna, ook al was hij bijna hetzelfde. Gelukkig viel de stroom halverwege uit en kon ik even naar huis om een uurtje later, rond 22.00 uur, weer met mijn gastfamilie naar de kerk te gaan.

Inmiddels was iedereen aan het bidden of iets wat daar op leek. Sommige liepen rond met een diepe frons op een gezicht en dit ging zo even door.. Gelukkig belde pap en mam, zodat we samen af konden tellen voor het nieuwe jaar in Nederland. Dat was namelijk een uur eerder dan in Ghana. Toen ik terug kwam was iedereen aan het dansen. Daarna werd er gebeden, nog meer gedanst en muziek gemaakt.
De pastoor ging ook mensen van hun kwade geest verlossen. Tenminste volgens mij was het dat. Er stond een rijtje mensen vooraan en hij verloste iedereen apart. Twee vrouwen begonnen helemaal te shaken en rond te tollen. Ik begreep opeens waarom er drie jonge mannen om de persoon heen stonden die de pastoor aan het verlossen was. Weet niet zo goed of ik het echt moet geloven, maar een vrouw was echt heel ongecontroleerd aan het bewegen.. Zo maak je in ieder geval wat mee.
Om 1.45 uur ging ik samen met de kinderen naar huis, moet zeggen dat ik wel weer genoeg kerk had gezien voor die avond. Sommige mensen zijn echter tot 6.00 uur doorgegaan..

Nieuwjaars dag zouden we gaan zwemmen, maar aan het eind van de middag besefte ik dat dat niet zou gaan gebeuren. Waarom weet ik niet, maar vond het wel balen. Had best zin in een plons en het was de jongens de hele week beloofd. Ze leken het niet erg te vinden, maar vind het toch lullig. De hele dag voor de tv hangen is best saai. Zeker voor een feestdag.
Dan mis ik thuis ook wel, niet alleen pap, mam en Maaike, maar me eigen bed, me all star en chips. Het eten is hier best goed als je er aan gewend bent, maar bijna overal zit tomaat, ui en vis in en dat begint inmiddels te vervelen. Gelukkig heb ik deze week al twee keer sla met gebakken ei als ontbijt gehad, echt heel luxe!

Tijd om foto's te plaatsen, hoop dat het lukt. Zit in een duur, maar relatief snel internet cafe, dus ik heb goede hoop!

Liefs, Dorianne

  • 02 Januari 2010 - 13:26

    Noor:

    'Gelukkig viel de stroom uit' foei Dorianne :P
    Maar wel leuk om weer eens op een andere manier oud&nieuw te vieren toch ;)

    xx

  • 02 Januari 2010 - 16:00

    Maaike:

    Dorianne!

    Bedankt voor je mailtje =). Echt jammer dat je niet meer ging zwemmen. Was er wel iets leuks op televisie of ook niet? Emanuel ziet er echt schattig uit, kan je hem niet mee naar Nederland meenemen? Hebben ze geen chips in Ghana dan? Had je eerder moeten zeggen, dan had ik er voor gezorgt dat het in je pakje kwam.

    De nieuwjaarsduik was echt heeel erg koud, maar ook leuk. Al die unoxmutsen die het water in duiken ;p. Janneke en ik besloten daarna nog maar een feestje te bouwen op het strand. Volgend jaar moet je mee, haha. Maandag moet ik weer naar school, buhhh.

    Maar kiend, mis ons niet teveel. Zo interessant zijn we hier niet. jwz (H).

    Dikke lebbur en een hartje.
    Maaike

  • 02 Januari 2010 - 18:56

    Klop Uut Ee:

    Hoi Dorianne,

    Allereerst een goed en gezond 2010(Pas op met geit)
    Leuk die verslagen van je. We genieten er van: nog maar net in Afrika of je ziet de kerk vaker van binnen dan thuis in een maand (of jaar), je wordt onmiddellijk ten huwelijk gevraagd en beleeft veel nieuwe dingen. Wat een feest, alleen nog een keertje zwemmen, dan is het feest compleet.
    Nu de feestdagen voorbij zijn, begint wellicht wat meer het werk en dan gaan de dagen ook vlugger. En probeer als je wat je weg gevonden hebt in het weekend een excursie met een vertrouwd persoon. Is mij altijd goed bevallen als ik voor werk in een ver land was. Je moet het wel zelf organiseren, iemand anders doet het niet voor je.

    We laten nog wel es van ons horen.
    Groet,
    Nelleke en Jan
    janklop@zonnet.nl

  • 05 Januari 2010 - 18:45

    Lotte:

    Heee do:D soso, naar de kerk geweest?:P maar klinkt allemaal heel tof hoor.. Ik snap het goed dat je het Thuis mist, zeker op zown dag!! maar wat een mooie foto's heb je!! jee!!
    xx

  • 09 Januari 2010 - 19:22

    Hanneke:

    Heej Do!

    Ook jij nog de beste wensen voor 2010!;-)
    Leuk om al je verhalen te lezen!
    Je maakt vanalles mee!
    Veel plezier daarzo en geniet ervan!

    Liefs uit Heuze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 35231

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: