Eet nooit geit - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu Eet nooit geit - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

Eet nooit geit

Door: Dorianne

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

28 December 2009 | Ghana, Ho

Hoi allemaal!

Goede kerstdagen gehad?
Die van mij waren oke, maar het kerstgevoel ontbrak een beetje moet ik zeggen.

Volgens mij is het een traditie om geit te eten met kerst in Ghana. Toen ik donderdag op school kwam viel het me al op dat er een geit op het plein stond, een nieuw huisdier dacht ik, want normaal lopen er alleen 4 honden, 4 katten en een aantal kippen rond (echt heel smerig, want overal ligt dus poep). De geit bleek echter voor het kerstdiner te zijn en ik was al blij dat ik hun aanbod om mee te eten kon afslaan door te zeggen dat ik met mijn gastgezin op pad zou gaan.

We gingen namelijk naar de vader van John toe waar ook de rest van de familie kwam. Best gezellig al werd ik enigzins als kindermeisje gebruikt.. Er waren onder andere twee nichtjes: Ruby en Maria, lieve meisjes die veel lachen:)
Bij aankomst werd er een kip ontleed in een grote teil met bloed.. De jongens hadden al verteld over een geit (ontkomen deed ik dus toch niet aan..), was allang blij dat ze die niet aan het onleden waren. We aten fufu een soort deeg dat qua structuur op kauwgom lijkt, maar je moet er juist niet op kauwen heb ik geleerd. Je eet fufu met een soep en eventueel wat vlees of vis. Dit keer was het dus geit en geit is echt niet lekker. Gelukkig dachten Micheal en Prince daar anders over en die hebben het met plezier voor me opgegeten.
Na het eten riepen de jongens me terwijl ze bij een teil stonden met allemaal vliegen eronheen. Daar lag dus het hoofdje van onze geit in.. Ik was erg blij dat ze me dit pas na het eten lieten zien.

Tweede kerstdag was niets bijzonders, we zijn de hele dag thuis geweest. Eigenlijk was ik daar wel blij mee, want niet alleen mijn smaakpupillen, maar ook mijn darmen houden niet zo van geit:P Dus ik voelde me nogal slapjes en moe. Tot teleurstelling van Micheal en Prince, want ik had geen energie om in de hitte voetbal te spelen. Uiteindelijk hadden ze wat anders bedacht: doktertje. Ik was de patient en er zeer slecht aan toe. Ik was namelijk zwanger, vergiftigd en had een ongeluk gehad. Gelukkig hielpen tien spuiten, een infuus, een operatie en schoktherapie erg goed en ben ik weer helemaal beter:P

Voor de kerst ben ik met een aantal vrijwilligers naar Accra geweest voor een feest van Projects Abroad. Het was vrij rustig aangezien veel vrijwilligers naar huis gaan met de kerst. Toch was het gezellig en erg leuk om verhalen van de anderen te horen. Veel medische vrijwilligers vervelen zich vaak omdat er meer verpleegsters dan patienten zijn in de ziekenhuizen. Ook zijn lang niet alle gastgezinnen even leuk. Daardoor ben ik die van mij nog meer gaan waarderen, want ze nemen me regelmatig mee naar de stad en zoals met kerst naar de familie.

Inmiddels ben ik drie keer naar de kerk toe geweest. Vind het hier veel leuker dan in Nederland, al duurt het 2 uur of langer. In het begin wordt er gezongen en gedanst. Daarna gepreekt en gebeden, in zowel Ewe (de lokale taal) als Engels. De meeste mensen in deze regio zijn Christen en sommige Islamitisch. Met de kerst was het veel rustiger dan op de zondagen en dat vond ik best vreemd.

Zondag samen met John naar de markt geweest voor boodschappen. Het was een stuk rustiger dan woensdag, want toen was het echt mega druk. Je ziet veel tomaten en pepers. Die worden dan ook bijna in ieder gerecht wel verwerkt. Het is leuk om te zien hoe hier alles gaat, olie wordt verkocht in plastic zakjes en kippen leven nog bij de verkoop.

Ook ben ik pizza wezen eten samen met Noriqo, een Japans meisje dat ook vrijwilligerswerk doet in Ho. Door problemen met de oven heb ik meer dan een uur op mijn pizza mogen wachten en om het goed te maken zat er extra veel kaas op.. (al had ik gevraagt die weg te laten).

Heb geprobeerd om foto's te plaatsen, maar het kost zo'n 30 minuten per foto en de batterij van me camera is nu leeg. Foto's volgen dus later, er staat er nu wel 1 bij me vorige blog.

Ik wil iedereen alvast een goede jaarwisseling wensen!
Gelukkig nieuw jaar met veel gezelligheid en gezondheid,
Liefs Dorianne

  • 29 December 2009 - 10:15

    Marleen:

    Hoi Do,

    ja, ik las ook al in je mail over het bewuste geitenmaal;). Ik had gedacht dat geit nog wel te eten zou zijn. Hebben ze daar wel een kerstboom oid?

    Leuk dat je contact hebt met andere vrijwilligers! Dan kan je ook nog eens samen op pad. Hoe is het met je Engels?

    Ik wens jou ook alvast een gelukkig nieuwjaar!

    xx Mleen

    p.s. voorzichtig met vuurwerk he:P!

  • 29 December 2009 - 15:46

    Claudie Hendrikx:

    Hallo Dorianne,
    Ik ben Claudie Hendrikx, vierdejaarsstudent Journalistiek aan de fontys in Tilburg. We zijn bezig met het tijdschrift JOIN, een studententijdschrift dat gaat over allerlei landen uit dehele wereld. Voor de rubriek waarbenjij.nu mag ik 2 verhalen op de website waarbenjij.nu uitkiezen om in het tijdschrift te plaatsen. Mijn vraag is nu: Vind je het goed als ik een blog van jou publiceer in het tijdschrift?
    Ik hoop dat je even iets kunt laten weten. Alvast bedankt,
    Groeten Claudie Hendrikx

  • 29 December 2009 - 17:49

    Marleen :

    dat vindt Do vast wel goed;)! Zou je dan een exemplaar van het tijdschrift kunnen sturen naar:
    Statenlaan 153
    5042 RS Tilburg

    BvD

  • 30 December 2009 - 12:48

    Maaike:

    Weet je al hoe je het nieuwe jaar gaat inluiden daar? Misschien met aap? Of weer met geit? ;p.
    En heb je het pakje al ontvangen?

    Hou van je, xxx

  • 31 December 2009 - 15:14

    Lotje:

    Hey Do'´tje,

    Je hebt al weer veel meegemaakt lees ik zo. Whaha... ik kwam niet meer bij van het lachen toen ik las dat Do een rok gekocht heeft. Maak een foto, dit wil ik niet missen! Hoewel je in Nederland amper een vriendje heb gehad, word je in een paar dagen Ghana al ten huwelijk gevraagd. Het is ook altijd hetzelfde hè met die b*tenlanders. Hoewel ik dat misschien niet mag zeggen, maar je kent mij hè. Ik merk dat je je weg wel een beetje gevonden hebt en ik ben blij dat te horen, maar verlang je nu niet een beetje naar bevroren tompoes en muntdropjes? Als je weer terug bent uit Ghana dan moeten we maar snel weer tompoes gaan eten!

    Do, een hele fijne jaarwisseling toegewenst en alle andere bloglezers natuurlijk ook!

    Liefs, Marlotje.

  • 01 Januari 2010 - 09:45

    Martha En Wim:

    Dorianne,

    De beste wensen voor 2010 van ons en nog een leuke en leerzame periode in Ghana.

    We lezen zo nu en dan je berichtjes en leven zo mee met alle nieuwe indrukken en ervaringen die je opdoe. We hebben de indruk dat je je wel vermaak, alles nieuw en leuk, we gaan er vanuit dat dat zo blijft. Het is wel duidelijk dat niet alles in de wereld is zoals bij Dorien en Dick thuis. Ik geloof dat die met Kerst een varkenshaasje gegeten hebben. Nou dat is natuurlijk wat minder avontuurlijk dan home slaughtered goat.

    Dorianne geniet er van en tot spoedig weerzien.

    Martha, Wim en Stella.

  • 02 Januari 2010 - 08:39

    Mariëlle:

    Ha Dorianne,

    Weet je nog dat we over dat slachten zaten te ouwehoeren? Hopelijk heb je het daar erg naar je zin(misschien op het gekke eten na haha)

    groetjes Mariëlle

  • 02 Januari 2010 - 09:59

    Mloes:

    Gelukkig nieuwjaar!
    Heb je dat nog gevierd?
    En heb je die pizza wel opgegeten dan?:P
    Volgens mij ben je al aardig gewend daar!

    xx

  • 13 Januari 2010 - 12:52

    Esmee:

    Eet nooit geit! hahahahahhahahahahh. Ik vind het echt kei leuk om al je ervaringen te lezen. Geniet ervan!

  • 13 Januari 2010 - 12:52

    Esmee:

    ps, naar de kerk gaan is best leuk he...

  • 26 Januari 2010 - 19:06

    Jan En Gerrie:

    Hoi Dorianne,
    Hoe is het met je, zo te zien bevalt het aardig en het weer is in ieder geval beter als in Nederland. Een mooi verslag van wat je allemaal al meegemaakt hebt, geweldig joh. Maak er nog iets moois van.
    Lieve groetjes
    Jan en Gerrie (buurtjes van nr 23

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 35230

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: