School, apen en watervallen - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu School, apen en watervallen - Reisverslag uit Ho, Ghana van Dorianne Klop - WaarBenJij.nu

School, apen en watervallen

Door: Dorianne

Blijf op de hoogte en volg Dorianne

08 Februari 2010 | Ghana, Ho

Hoi allemaal!

De tijd vliegt op het moment, er gebeurt zo veel!

Maandag grote schoonmaak gehouden, want Charlotte, mijn nieuwe roommate, arriveerde dinsdag. Aardig meisje, maar niet helemaal mijn type.

Die zelfde dag waren Kristel en Audrey naar de jurkenwinkel geweest waar ik ook mijn jurk voor de bruiloft hebt gekocht. Er werkt een Amerikaanse vrouw, die hun vertelde over een nieuwe school, Airfield school, die haar man in een dorpje net buiten Ho aan het bouwen is. Leraren slapen (verrassend), er zijn bijna geen materialen en er zijn kinderen van 11 die het alfabet niet kennen en van de tafels begrijpen ze ook niet veel. Eindelijk een school die wij echt kunnen helpen! De volgende dag een gesprek gehad samen met Kwasi, die ons plan om te gaan kijken en dan een planning te maken helemaal goed vond. Hij stelde zelfs voor om al op vrijdag langs te gaan, onverwachts snel en we waren er allemaal helemaal hyper van.
Vrijdag bleek dat de Shifra (de Amerikaanse vrouw) geen woord gelogen had. De school heeft alleen boeken die de overheid hun geeft, maar het niveau van de kinderen is veel lager, dus daar hebben ze niet veel aan. De nieuwe school wordt wel een stuk beter, nu hebben ze les onder een dak van bladeren.
Shifra nam ons ook mee naar het huis van een van de leerlingen, echt een hutje. Ik had het al vaker gezien, maar voor Kristel, Audrey en Charlotte was het de eerste keer dat ze zo dichtbij kwamen en voor hun was het wel indrukwekkend denk ik.
We kunnen helaas onze huidige scholen niet verlaten, maar ze vonden het wel goed als we twee dagen in de week naar de Airfield school gaan. Kristel en ik gaan maandag, Audrey en Charlotte dinsdag, Rob en Ivo proberen op woensdag te gaan en op vrijdag gaan we met z'n allen.
Vandaag zijn we begonnen met observeren en het niveau is echt laag. Veel kinderen spreken geen Engels, kunnen het wel lezen, maar weten dan niet wat ze zeggen.. Het plan is om de oudere kinderen rekenen en Engels te geven en jonge kinderen de kleuren en vormen, misschien tot 10 tellen. Het wordt in ieder geval een hele uitdaging!

Van het weekend een trip gemaakt om apen en watervallen te zien. We hebben echt te veel gelachen. Rob en Ivo begonnen al in de tro voordat we vertrokken, het waren net meiden:P Wij hadden zin in een soort gefrituurd brood, het was een beetje droog dit keer, maar oke. Ivo at het voor het eerst en omschreef het als volgt: 'Net een oliebol die je op 4 januari onder je bed vind..'.
Zaterdag ochtend gingen we eerst naar het apenpark. Het lag vijf kilometer buiten een dorpje en er waren helaas geen taxi's. Wel motors en naar een kort overleg deden we dat dan maar. Met me korte broek, slippers en heel veilig zonder helm zijn we zonder brokken aangekomen bij het park.
Na een wandeling zonder apen liep onze gids wat verder het bos in en bleven wij wachten bij een open plek. Op de tijd te doden klom Eric een boom in, Rob en Ivo deden ook een poging, maar die was iets minder geslaagd. We hebben wel enorm gelachen!
Uiteindelijk waren er toch apen en we konden ze zelfs bananen voeren. Voelt een beetje alsof je in de apenheul bent, maar wel heel leuk.
Terug in het dorpje moesten we kei lang wachten op een tro naar Hohoe, waar we vervolgens weer een half uur gewacht hebben op een tro naar Wli. De middag was toen al voorbij en dus gingen we maar relaxen bij ons hotel. Het plan was om te rusten voor een uurtje, Kristel en ik hebben dat ook geprobeerd. Rob, Ivo, Audrey en Charlotte hadden echter een gevecht omdat ze elkaars sleutels en schoenen gingen stelen. Niveau brugklaskamp laten we maar zeggen. Van een afstandje was het best grappig, Rob en Ivo kregen helaas het idee kregen om mij met me kleren aan onder de douche te zetten.. Had natuurlijk net schone aangetrokken, maar toch enorm gelachen.
's Avonds lekker bij het restaurant op de banken gehangen en gekletst. Nog een paar hele grote insecten gezien. Een hele grote zwarte kever die rondvloog en heel veel lawaai maakte en een sprinkhaan van acht cm. ofzo.

De volgende ochtend vroeg opgestaan om naar de watervallen te gaan. Uurtje later vertrokken dan gepland, maar dat hoort erbij. Je hebt de lower falls en de upper falls. Voor de lower falls moet je ruim een half uurtje wandelen en wil je de upper falls zien, dan moet je daarna nog anderhalf uur klimmen. Dat doen wij natuurlijk. Na zo'n vijftien minuten zweette iedereen zich helemaal kapot, het was echt klimmen! Wat een tocht, maar hij was het zeker waard. Het neerkletterende water zorgde voor een koele waternevel in de lucht. We hadden onze zwemkleding meegenomen, maar dat was zelfs een beetje koud. Toch het water in geweest en naar de waterval gelopen. Na een uurtje chillen was het tijd om terug te gaan, daar had ik echt geen zin in. Gelukkig ging het grootste deel van de route dit keer naar beneden, dus dat was een stuk minder vermoeiend. Als afsluiting nog even bij de lower falls gezeten. Op de rotswand zitten daar heel veel vleermuizen en gelukkig bleven ze daar ook zitten. Niet echt mijn favoriete beesten..
Terug bij het hotel had iedereen te veel honger en waren we allemaal moe. Na een goed diner, waren we heel blij dat we meteen een tro naar Hohoe tegen kwamen. Totdat ze in het mini busje 19 mensen en twee baby's propte. Daarnaast was het de meest oncomfortabele tro waar ik ooit ingezeten heb. Bij het schakelen van de een naar de twee maakte het ding zoveel lawaai dat ik iedere keer weer blij was dat hij bleef rijden..

Al bij al een een heel gezellig, maar vermoeiend weekend. Vandaag vroeg naar bed, maar dat zeg ik bijna iedere avond en toch komt het er nooit van.. Plaats denk ik ook wat foto's bij me vorige blog, mocht je geinteresseerd zijn;)

Liefs, Dorianne

Ps. Aangezien ik me hier tot nu toe erg goed vermaak en ik graag meer van Ghana wil zien, ben ik samen met Audrey een reis rond Ghana aan het plannen. Het komt sowieso beter uit om wat langer te blijven anders heb ik nog maar twee weken in Ho! Dat is echt te weinig en dus ga ik proberen mijn ticket te verzetten van 13 naar 27 maart.

Pss. Jammer genoeg heeft Ghana van Egypte verloren, maar ze gaan wel naar Zuid-Afrika en Egypte niet!

  • 08 Februari 2010 - 18:19

    Klop Uut Ee:

    Hoi Dorianne,

    Dat jij je zo bezig houdt met onderwijs doet ons ouwe kleuterjuffen- en schoolmeestershart goed!

    We amuseren ons kostelijk met je verhalen. Wel een beetje raar dat die apen daar ook bananen eten net als hier. Het eten voor de mensen is toch heel anders begrijpen we uit je blog.

    Groet uut Ee

  • 08 Februari 2010 - 18:21

    Marloes:

    Hee Do!

    Zo te lezen vermaak je je daar nog wel! Ook superleuk dat je waarschijnlijk met Audrey nog een tijdje gaat rondreizen:D. Dus dan moeten wij je nog langer missen:O.
    Ik heb vrijdag toets en moet dus eigenlijk veel leren (ben nog steeds enigszins gestresst), maar daarna lekker skiën.
    Succes met de school!

    Liefs, Mloes

  • 08 Februari 2010 - 19:01

    Marleen:

    Hey Do,

    volgens mij heb je echt je plek gevonden! Leuk dat je samen met Audrey gaat rondreizen. Goed van je dat je die lokale school gaat helpen. Jammer dat je daar niet de hele week naar toe mag. Ik ga morgen naar Dusseldorf om 2 dagen bedrijven te bezoeken.
    Nog veel plezier daar!

    xxMleen

  • 08 Februari 2010 - 22:43

    Noor:

    Haha, om die oliebol moest ik best hard lachen :P
    Mooie foto's van de watervallen!
    Leuk dat je nog wat langer blijft om rond te reizen :D

    x Noor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorianne

Actief sinds 10 Dec. 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 35228

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 30 Juli 2014

Moskou - Vietnam by train

05 Augustus 2012 - 17 November 2012

Stage bij Operation Hand in Hand

12 December 2009 - 28 Maart 2010

Ghana!

Landen bezocht: